Ważna informacja News: Recenzja: Life is Strange: True Colors

Polecamy

Kakegurui - Sza┼é hazardu / Ŕ│şŃé▒Ńé░ŃâźŃéĄ


Typ: Manga
Autor/zy: Homura Kawamoto (scenariusz), Tooru Naomura (ilustracje)
Gatunek: Dramat, psychologiczny
Data publikacji: 2014+ (2019+, Polska)
Status: Wydawana (Wydawana, Polska)
Ilo┼Ť─ç tom├│w: 11+ (3+, Polska)
Wydawca: Square Enix (Japonia), Waneko (Polska)
Ocena recenzenta: | Black


Kakegurui - Sza┼é hazardu - Historia toczy si─Ö w s┼éynnej prywatnej Akademii Hyakkao. Cho─ç zrozumienie Akademii wskazuje na to, ┼╝e znale┼║li┼Ťmy si─Ö w miejscu, w kt├│rym kszta┼éc─ů si─Ö m┼éodzi ludzie chc─ůcy wej┼Ť─ç w ┼╝ycie obdarzeni wybitnym wykszta┼éceniem i do┼Ťwiadczeniem, to w tym wypadku miejsce to jest kolebk─ů nowoczesnego hazardu.

Tak, to nie jest przej─Özyczenie, w historii przedstawionej w Kakegurui - Sza┼é hazardu od razu jeste┼Ťmy wrzuceni w wir gier i hazardu z perspektywy przegrywaj─ůcego batali─Ö z Mary Saotome, Suzuia. To w┼éa┼Ťnie Suzui jest naszym przewodnikiem po Akademii Hyakkao, dzi─Öki niemu szybko poznajemy realia "uczelni", w kt├│rej to nie oceny i wyniki sportowe maj─ů znaczenie, lecz to jak bogate dzieci polityk├│w i biznesmen├│w radz─ů sobie w hazardzie, kt├│ry ma uczy─ç ich spostrzegawczo┼Ťci, cwaniactwa, dominacji oraz wyostrzenia logicznego my┼Ťlenia.

Wa┼╝n─ů wiadomo┼Ťci─ů dla czytelnika jest przedstawiona przez autora struktura akademii hazardu, bowiem rz─ůdz─ů w niej bogate dziewczyny tworz─ůce samorz─ůd, to one decyduj─ů niemal┼╝e o wszystkim, na najni┼╝szym szczeblu hierarchii znajduj─ů si─Ö Ci, kt├│rzy przegrali co mogli nie maj─ůc pokrycia finansowego, wtedy staj─ů si─Ö oni zwierz─ůtkami, pos┼éusznymi niewolnikami, kt├│rzy musz─ů spe┼énia─ç wszystkie ┼╝yczenia uczni├│w. Ch┼éopcy to "burki", a dziewczyny to "kicie".

Co jest zatem ciekawego w tej historii? Czy to dramat, horror, a mo┼╝e ecchi? W sumie jestem w stanie powiedzie─ç, ┼╝e wszystkiego w tym po trochu. Historia napisana przez Homur─Ö Kawamoto i zilustrowana rysunkami Tooru Naomury ma w sobie co┼Ť pikantnego, po lekturze pierwszych trzech tom├│w mam nieodparte wra┼╝enie, ┼╝e hobby autora zosta┼éo tutaj przelane wraz z jego upodobaniami. Ale zaczn─Ö pierw od zdania o samych grach, kt├│re s─ů niezwykle specyficzne, w┼Ťr├│d pierwszy gier jakie bohaterowie maj─ů przyjemno┼Ť─ç nam przedstawi─ç s─ů: "G┼éosowane papier-kamie┼ä-no┼╝yce", "Podw├│jna pami─Ö─ç" i "┼╗ycie czy ┼Ťmier─ç", ka┼╝da jest obmy┼Ťlana tak, aby nie by┼éa zbyt ┼éatwo przyswajalna dla nowicjuszy, a gdyby trafi┼éo na bardziej ogarni─Ötego oponenta, to do gry zostan─ů wcielone oszuka┼äcze procedery. Dla przeci─Ötnego zjadacza chleba, hazard to pokerowa twarz i du┼╝a doza szcz─Ö┼Ťcia, w swojej pracy Kawamoto ukazuje jednak, ┼╝e w hazardzie istotne jest korzystanie z haczyk├│w, luk i oszustw.

To wszystko przenosi si─Ö na bohater├│w tej historii, bowiem o ile Suzui dotkni─Öty pora┼╝kami, kt├│re uczynniaj─ů go podw┼éadnym, jest przeczulony i wystraszony powa┼╝nymi grami, tak g┼é├│wna bohaterka Yumeko Yabami, kt├│ra przenosi si─Ö do Akademii Hyakkao, z progu pokazuje, ┼╝e nie przyby┼éa do niej aby by─ç zwierz─ůtkiem lecz besti─ů. Bohaterowie, a m├│g┼ébym ┼Ťmia┼éo stwierdzi─ç, ┼╝e bohaterki, s─ů niezwykle w┼éadcze, maj─ů dominacj─Ö wypisan─ů na twarzy, szczeg├│lnie kiedy wygrywaj─ů lub ich oszustwa pop┼éacaj─ů. Dlaczego u┼╝y┼éem stwierdzenia, ┼╝e bohaterki? Gdy┼╝ tak naprawd─Ö to one maj─ů 90% czasu antenowego, to one rozdaj─ů karty i to one daj─ů autorowi szans─Ö na ukazanie szale┼äczego podniecenia, sza┼éu hazardu.

Na chwil─Ö obecn─ů o bohaterach mog─Ö tylko powiedzie─ç tyle, ┼╝e Ci, kt├│rzy licz─ů si─Ö na szczycie s─ů przesi─ůkni─Öci ┼╝─ůdz─ů w┼éadzy, nie licz─ů si─Ö z niczym i nikim, s─ů piekielnie inteligentni, a ich upodobaniom ci─Ö┼╝ko sprosta─ç, lecz pod t─ů przykrywk─ů chowaj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ fetysze i dzikie ┼╝─ůdze maj─ůce upodli─ç ludzi jak najbardziej si─Ö da. Wyj─ůtkami s─ů oczywi┼Ťcie p┼éotki, do kt├│rych na chwil─Ö obecn─ů mog─Ö wrzuci─ç wi─Ökszo┼Ť─ç uczni├│w w tym jedynego istotnego m─Öskiego bohatera, Suzuia.

Na koniec warto wspomnie─ç o ilustracjach. Te tworzy Tooru Naomura, i mo┼╝na szybko dostrzec, ┼╝e s─ů naprawd─Ö ┼éadne, autor bawi si─Ö czerni─ů i szaro┼Ťci─ů, postacie s─ů rozr├│┼╝nialne, ale co najbardziej rzuca si─Ö w oczy to "te momenty", w kt├│rych bohaterki si─Ögaj─ů zenitu w ich szale┼ästwie lub podnieceniu, kunszt Naomury wida─ç w┼éa┼Ťnie najszczeg├│lniej w takich scenach. Kadry cz─Östo na┼éadowane s─ů r├│┼╝nymi elementami co dla niekt├│rych mo┼╝e by─ç ci─Ö┼╝kie w odbiorze, zreszt─ů jak sama historia, kt├│ra jest na┼éadowana wieloma dialogami, tekstami i informacjami o zasadach gier.

Dla mnie Kakegurui - Sza┼é hazardu to wystarczaj─ůco dobra historia, kt├│ra po trzech tomach zapewni┼éa sobie, ┼╝e si─Ögn─Ö po dalsze tomy gdy tylko te pojawi─ů si─Ö na naszym rynku.



W Polsce za wydanie tego tytu┼éu odpowiedzialne jest wydawnictwo Waneko. Wydanie jest bardzo ┼éadne i szczeg├│┼éowo zadbane. Tomy posiadaj─ů obwolut─Ö wykonan─ů z zamierzeniem imitacji struktury tkaniny, to bardzo rzadko spotykany efekt, lecz dodaje tytu┼éowi uroku. Papier i druk s─ů dobrej jako┼Ťci, w t┼éumaczeniu i edycji nie dostrzeg┼éem b┼é─Öd├│w.


Materia┼é chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrze┼╝one. Dalsze rozpowszechnianie artyku┼éu tylko za zgod─ů wydawcy.
Linki sponsorowane: Kosmiczni.pl - Gra inspirowana mangą Dragon Ball | Shinobi World | Comper Games
Polecamy