Ważna informacja News: Recenzja: Life is Strange: True Colors

Polecamy

Dragon Ball Z: Kakarot / ŃâëŃâęŃé┤Ńâ│ŃâťŃâ╝ŃâźZ ŃéźŃéźŃâşŃââŃâł


Typ: Gry konsolowe i PC
Platforma: Playstation 4 / Xbox One / PC
Gatunek: Bijatyki
Premiera: 16.01.2020 (17.01.2020, Polska)
Status: Wydana (Wydana - polska wersja j─Özykowa, Polska)
Kategoria wiekowa: 12
Wydawca: Bandai Namco Entertainment (Japonia), Cenega (Polska)
Ocena recenzenta: | Black


Dragon Ball Z: Kakarot - Dragon Ball to marka, kt├│rej nie trzeba nikomu za bardzo przedstawia─ç, znaj─ů j─ů fani nie tylko z Japonii, fani mangi i anime czy kultury kraju kwitn─ůcej wi┼Ťni, w Polsce za spraw─ů p├│┼║nych lat '90 Son Goku i jego przyjaci├│┼é zna praktycznie ka┼╝dy m┼éody cz┼éowiek, a nawet jego rodzice, kt├│rzy poniek─ůd musieli odst─Öpowa─ç telewizor m┼éodzikom ┼╝─ůdnym pozna─ç losy swojego ulubione super bohatera. Nie dziwi wi─Öc zatem, ┼╝e w niedalekich odst─Öpach otrzymujemy kolejne gry oparte o uniwersum Smoczych Kul, niemniej jednak fani zawsze czekaj─ů na prze┼éom, kt├│ry pozwoli im niemal┼╝e przenie┼Ť─ç si─Ö do ┼Ťwiata Dragon Ball, wi─Öc czy najnowsza produkcja od CyberConnect2 i Bandai Namco Entertainment unosi ten ci─Ö┼╝ar fanowskich marze┼ä?

Swoj─ů przygod─Ö z Dragon Ball Z: Kakarot zaczynamy od openingu znanego z serii anime Dragon Ball Z, kt├│ry zosta┼é lekko zmodyfikowany na potrzeby gry, kolejnie przechodzimy do wprowadzenia fabularnego, co ju┼╝ na wst─Öpie pobudzi┼éo we mnie dziecinne "┼éiiiiiii", poznajemy losy Son Goku po tym, jak z┼éo w postaci Piccolo Juniora zosta┼éo pokonane. Nasz g┼é├│wny bohater dorobi┼é si─Ö ┼╝ony i potomka, a pierwsz─ů powa┼╝n─ů misj─ů jest dostarczenie ┼╝onie sk┼éadnik├│w na obiad. Ta kr├│tka misja to ciekawe podej┼Ťcie do samouczka, bo nie tylko poznajemy mechanik─Ö ruchu, ale tak┼╝e poznajemy od pocz─ůtku system Emblemat├│w Duszy, dzi─Öki relacji z synem i ┼╝on─ů w bardzo szybki spos├│b zrozumia┼éem na jakiej zasadzie dzia┼éaj─ů spo┼éeczno┼Ťci, jakich bohater├│w przyjdzie dobiera─ç do odpowiednich grup i jakie, prawdopodobnie, b─Öd─ů mia┼éy wp┼éyw na poziom protagonisty.

Z pierwszej misji zapami─Ötam fantastyczny moment, kiedy to Son Gohan pcha si─Ö na r─Öce Son Goku, a "my" jako dumny ojciec zmierzamy z pociech─ů nad rzek─Ö aby z┼éowi─ç pi─Ökny okaz, kt├│ry pos┼éu┼╝y nam do zape┼énienia ┼╝o┼é─ůdka. Kapitalna scena. Studio CyberConnect2, stan─Ö┼éo na g┼éowie aby gra by┼éa tak sympatyczna jak sam g┼é├│wny protagonista, moment z wyci─ůgni─Öciem Saiya┼äskiego ogonka aby z┼éowi─ç ryb─Ö wygl─ůda prze┼Ťmiesznie.

Wydarzenia z pierwszej sagi Dragon Ball Z p┼éyn─ů r├│wnie szybko co w anime, poznajemy okrutnych przedstawicieli rasy Saiya-jin, kt├│rzy wysy┼éaj─ů na Ziemi─Ö jednego ze swoich pobratymc├│w w celu sprawdzenia dzia┼éa┼ä Son Goku, kt├│ry zosta┼é jako dziecko wys┼éany na Ziemi─Ö. Do pierwszej powa┼╝nej walki, czyli Son Goku i Piccolo Junior kontra Raditz, zostajemy przygotowani przez dwa szybkie samouczki walki, kt├│re kompletnie nie przeszkadzaj─ů w drodze po bossa. Pierwszym jest starcie Piccolo Juniora z Raditzem, drugie obu bohater├│w z robotami. Sama walka z pot─Ö┼╝nym (jak na ten moment) Raditzem wygl─ůda ┼Ťwietnie, musimy zdawa─ç si─Ö na niewielkie wci─ů┼╝ umiej─Ötno┼Ťci Son Goku oraz nasz─ů logik─Ö tak, aby nie pa┼Ť─ç ┼éupem specjalnych atak├│w wrogiego wojownika.

W mechanice walki mamy kilka prostych zasad, kt├│re wzmacniane s─ů przez kolejne mo┼╝liwo┼Ťci poznawane w trakcie walki (kombinacje ruchowe), pozwala to ka┼╝demu na spokojne zapoznanie si─Ö z tym, jak oklepa─ç pe┼énego agresji oponenta i przygnie┼Ť─ç jego ego do ziemi. Sam musz─Ö przyzna─ç, ┼╝e pierwsze starcie z Raditzem za bardzo zlekcewa┼╝y┼éem, ale szybko si─Ö zrehabilitowa┼éem i pokaza┼éem mu gdzie jego miejsce. Co ciekawe w Dragon Ball Z: Kakarot studio odesz┼éo od praktyki wprowadzania setek r├│┼╝nych kombinacji klawiszy maj─ůcych na celu wywo┼éa─ç jak najlepszy efekt lub atak na wrogu, w tej produkcji kombinacji mamy kilka, lecz istotn─ů spraw─ů dla walki jest to aby my┼Ťle─ç i szybko reagowa─ç. Do tej pory walki w zwarciu by┼éy norm─ů, teraz warto wykona─ç seri─Ö unik├│w, atakowa─ç z doskoku i obserwowa─ç kiedy wr├│g jest najbardziej os┼éabiony, tak aby nasz atak specjalny wyrz─ůdzi┼é mu jak najwi─Öksz─ů szkod─Ö.

Wa┼╝nym aspektem gry s─ů r├│wnie┼╝ bonusy, kt├│re otrzymujemy dzi─Öki zbieraniu Emblemat├│w Duszy, to w┼éa┼Ťnie one na naszych tablicach sprawiaj─ů, ┼╝e gracz otrzymuje wymierne profity podczas przygody. Przyk┼éadowo w spo┼éeczno┼Ťci Wojownik├│w Z kolejne emblematy zwi─Öksz─ů skal─Ö ataku bohatera, w spo┼éeczno┼Ťci kucharzy zwi─Öksz─ů profity czerpane z posi┼éku. Tym samym mo┼╝na w ko┼äcu pokusi─ç si─Ö o stwierdzenie, ┼╝e otrzymali┼Ťmy gr─Ö Dragon Ball zmuszaj─ůc─ů nas do wi─Ökszego wysi┼éku ni┼╝ zwykle trzaskanie na o┼Ťlep po klawiszach czy przyciskach, bowiem to od tego jak b─Ödziemy kolekcjonowa─ç emblematy, takie profity zbierze nasz bohater. Ciekawym dodatkiem podczas eksplorowania mapy s─ů r├│wnie┼╝ okr─ůg┼ée punkty Z na mapie, dzi─Öki kt├│rym r├│wnie┼╝ jeste┼Ťmy w stanie podnosi─ç poziom swojej postaci.

Apropo zwiedzania mapy i lokacji to tutaj r├│wnie┼╝ mog─Ö odznaczy─ç haczyk przy zaletach. Mapa jest obszerna, mo┼╝emy zajrze─ç do starych znajomych niewidzianych od pierwszych rozdzia┼é├│w znanych z mangi, porozmawia─ç, a tak┼╝e wykona─ç proste misje poboczne, kt├│re najcz─Ö┼Ťciej kr─Öc─ů si─Ö w ok├│┼é interakcji lub przynie┼Ť/zanie┼Ť. Jednak w┼éa┼Ťnie to ma du┼╝y wp┼éyw na poznawanie linii fabularnej przedstawionej w Dragon Ball Z: Kakarot.

To w┼éa┼Ťnie kolejny punkt mojej recenzji. Linia fabularna jest praktycznie ka┼╝demu ju┼╝ bardzo dobrze znana, dlatego nie ma tutaj zbyt wielu rzeczy do opowiedzenia, jednak niezwykle podoba mi si─Ö fakt, ┼╝e rozwini─Öto kilka miejsc, w kt├│rych by┼éo do tego pole. Mamy zatem mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania kilku ciekawych i atrakcyjnych fabularnie moment├│w lub smaczk├│w takich jak nieznane do tej pory imiona postaci. Smaczki smaczkami, jednak nie zabrak┼éo r├│wnie┼╝ miejsca dla postaci znanych z innych gier, kt├│re ju┼╝ na dobre wpisuj─ů si─Ö w kanon Dragon Ball, a nigdy nawet nie pojawi┼éy si─Ö w mandze. Mimo to Akira Toriyama wci─ů┼╝ zaskakuje kolejnymi projektami postaciami jak nowo┼Ť─ç stworzona dla najnowszej produkcji Bandai Namco Entertainment.

Co zatem mog─Ö powiedzie─ç o grafice? Ta, wed┼éug mnie, jest ┼Ťwietna, starano si─Ö aby przypomina┼éa jak najbardziej t─ů z anime, by┼éa p┼éynna i ┼╝ywa kolorystycznie. ┼Ücie┼╝ka d┼║wi─Ökowa zosta┼éa dobrana bardzo trafnie, s┼éyszymy j─ů, zabawia nas, ale nie jest irytuj─ůca i nie przeszkadza, a nawet pod┼Ťwiadomie dzia┼éa na gracza jako doping, a to wszystko okraszone legendarnymi g┼éosami oryginalnych seiy┼ź. Projekty postaci i otoczenia s─ů zdumiewaj─ůco bardzo realistyczne (w nawi─ůzaniu do realizmu ┼Ťwiata poznanego dzi─Öki anime Dragon Ball Z), to chyba pierwsza gra, kt├│ra a┼╝ tak bardzo zatar┼éa granic─Ö mi─Ödzy ┼Ťledzeniem los├│w bohater├│w w grze, a w anime.

W┼Ťr├│d tylu dobroci jakie otrzyma┼éem poznaj─ůc Dragon Ball Z: Kakarot nie natrafi┼éem na zbyt wiele problem├│w z rozgrywk─ů, ta jest dla mnie prosta i przyjemna, jako dla osoby, kt├│ra gra for fun, a nie dla "prze┼╝ycia". Spo┼Ťr├│d k┼éopot├│w, kt├│re pojawi┼éy si─Ö podczas mojej zabawy najwi─Ökszym okaza┼é si─Ö ten z kamer─ů, kt├│ra czasami zachowywa┼éa si─Ö tak, jakby si─Ö zgubi┼éa, jednak wierz─Ö, ┼╝e zwi─ůzku z licznymi aktualizacjami jakie otrzymujemy i otrzyma─ç zapewne b─Ödziemy, to takie mankamenty zostan─ů niebawem usuni─Öte.

Podsumowuj─ůc, w tej ca┼éej otoczce dla mnie najwa┼╝niejsza jest opowie┼Ť─ç, CyberConnect2, zrobi┼éo chyba niemal wszystko aby gracze poczuli si─Ö, ┼╝e w┼éa┼Ťnie ogl─ůdaj─ů anime ale to "my" mamy na nie wp┼éyw. To naprawd─Ö fantastyczne uczucie m├│c przemierza─ç znany od wielu lat ┼Ťwiat na ob┼éoku Kinto, eksplorowa─ç ┼Ťwiat dowolnym bohaterem, odwiedzi─ç przyjaci├│┼é czy stoczy─ç epickie pojedynki z perspektywy Son Goku-gracza i udzielaj─ůc odpowiedzi na pytanie z pocz─ůtku recenzji, to TAK, uwa┼╝am ┼╝e tym razem CyberConnect2 i Bandai Namco Entertainment unie┼Ťli ci─Ö┼╝ar fanowskich marze┼ä.



Na Polskim rynku gra zosta┼éa wydana za spraw─ů firmy Cenega, do dyspozycji graczy zosta┼éy udost─Öpnione edycje - Playstation4, Xbox One oraz PC. Wa┼╝n─ů zalet─ů polskiego wydania jest polska wersja j─Özykowa (napisy), kt├│ra wypada solidnie.





Materia┼é chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrze┼╝one. Dalsze rozpowszechnianie artyku┼éu tylko za zgod─ů wydawcy.
Linki sponsorowane: Kosmiczni.pl - Gra inspirowana mangą Dragon Ball | Shinobi World | Comper Games
Polecamy